Jak najít zaměstnance a udržet si je?

Při dnešní téměř plné zaměstnanosti si mnoho zaměstnavatelů a personalistů láme hlavu s tím, jak najít šikovné zaměstnance? A jak si je v době enormní poptávky po pracovní síle udržet? Tahle otázka nás také pálí, a proto jsme na setkání nositelů značky Dřevo je cesta pozvali zkušené expertky na personalistiku, které nám naše otázky zodpověděly.

Co nejvíc zaujalo nositele, kteří se akce zúčastnili?

„Netušili jsme, že stavební dělníky nejlépe najdeme přes inzerát na webech typu bazos.cz nebo annonce.cz.“

„Zamyslím se nad tím, jak mohu díky firemní kultuře zvýšit spokojenost našich zaměstnanců.“

„Nejvíc mě zaujalo, jak je důležité sdělovat svůj příběh a propagovat svou značku na sociálních sítích.“

 „Po téhle přednášce zvážíme odměnu pro naše stávající zaměstnance za nábor nového kolegy do firmy.“

Zajímá vás víc? Právě pro vás jsme sepsali tenhle článek, kde se dozvíte to nejdůležitější z obou přednášek.

Jak na spokojené manuálně pracující zaměstnance?

Lucie Menclová, zkušená personalistka v náboru manuálně pracujících, nám hned v úvodu prozradila, že ačkoliv jsou peníze významnou motivací, z dlouhodobého hlediska nestačí.  Abyste zaměstnance nejenom získali, ale také si je i udrželi, je důležité dbát na jejich spokojenost. Vaším cílem by mělo být zajistit, aby váš současný zaměstnanec neodešel jinam jen proto, že mu jinde nabízejí více peněz. V takové situaci by si měl ideálně říct, že plat by měl sice lepší, ale odejít z tak super práce stejně nechce.

V takovém případě většinou hraje velkou roli dobrý kolektiv, zaměstnanecké bonusy, vztah vedení a zaměstnanců a celková firemní kultura. Zejména pro manuálně pracující zaměstnance je důležité, aby s nimi bylo vedení co nejvíce v kontaktu, aby se „šéf zašel občas podívat na kluky do haly, nebo na stavbu“. I takové jednoduché gesto je pro dobrý pocit zaměstnanců k nezaplacení. A jednou ročně to nestačí.

Péče o zaměstnance však vyžaduje plán. Lucie doporučuje si nejprve udělat přehled o tom, jak můžete zajistit, aby se stávajícím zaměstnancům u vás líbilo. Lucii se třeba velmi osvědčilo zpřehlednit systém odměn pro zaměstnance tak, aby hned a jednoduše věděli, kolik a jak si mohou přivydělat. Zaměstnaneckým bonusům pak věnovala extra pozornost. Rozdělila je na standardní (stravenky, 5. týdnů dovolené apod.) a na ty, kterými vaše zaměstnance překvapíte. Mezi ty patří například finanční bonus za docházku, odměny za věrnost (délka v zaměstnaneckém poměru), podpora jazykových a jiných vzdělávacích kurzů, příspěvky na lékárnu či dovolenou nebo dokonce slevy u dodavatelů a klientů.

Když už máte spokojené zaměstnance, vyplatí se je požádat o pomoc s náborem nových kolegů. Nabídněte jim odměnu za nového kolegu, kterého doporučí a který u vás vydrží min. několik měsíců. Odměna by neměla být příliš nízká, aby nebyla směšná, ale ani příliš vysoká, aby se s ní neobchodovalo. Za ideální považuje Lucie částku mezi 10 000 až 15 000 Kč. Touto formou navíc podpoříte vaše stávající zaměstnance, aby o vás mluvili a šířili vaši dobrou pověst mezi známými. Pokud pak do firmy opravdu někoho známého přivedou, je velmi pravděpodobné, že nový kolega do vašeho kolektivu s pomocí svého kamaráda lépe a rychleji zapadne.

Následným krokem při hledání zaměstnanců je využití externích zdrojů. Využijte veškeré komunikační kanály, které ve firmě používáte. Kromě dnes již standardních kampaních na sociálních sítích nebo v on-line médiích můžete využít např. i SMS kampaně. Ty jsou prý sice trochu dražší, ale stejně jako sociální sítě umožňují cílit na lidi z konkrétního regionu, případně dle zájmu a věku. I nás pak překvapilo sdělení, že manuálně pracující, zejména stavební dělníci, se nejlépe hledají na inzertních portálech jako je Annonce nebo Bazoš. V off-line světě doporučila umístit informační tabule přímo ve vaší firmě, spolupracovat s úřady práce, hledat i v jiných regionech, případně nabírat agenturní zaměstnance.

Klíč k úspěchu: Firemní kultura a spokojený zaměstnanec

Druhé přednášky se ujala Zuzana Kovářová, headhunterka a koučka, která své povídání zahájila otázkou:

„Kdy jste se naposled zeptali vašich zaměstnanců, s čím jsou, nebo nejsou spokojeni?“

I Zuzana, stejně jako Lucie, rozdělila možnosti náboru zaměstnanců na interní a externí. A i ona zdůrazňovala, že tou nejlepší vizitkou vaší firmy jsou vaši zaměstnanci. A pokud jsou spokojení, přitáhnou nové kolegy. Zuzana proto hned na úvod účastníkům akce doporučila, aby si dali záležet na tom, aby si alespoň jednou ročně se svými kolegy promluvili o tom, jak jsou v práci spokojeni.

Spokojenost zaměstnanců úzce souvisí s firemní kulturou. Nejde jen o to, kolik firma zaměstnancům platí a jaké mají bonusy, ale také jaké vztahy panují na pracovišti, zdali a jak se vedení baví se zaměstnanci, jestli zaměstnanci vnímají svoji práci jako přínosnou, případně v jakém pracovním prostředí pracují. To vše může (de)motivovat zaměstnance a jejich ochotu pro danou firmu pracovat. Když vše dobře funguje, zaměstnanci vám s náborem nových kolegů rádi pomohou. Řekli jste jim ale, že byste ocenili jejich pomoc? Mnohdy ani není třeba je finančně odměňovat, v menších firmách se do náboru zaměstnanci rádi zapojí i jen pro svůj dobrý pocit.

Vše výše uvedené vytváří firemní značku. Ta je pomyslnou třešničkou na dortu, díky které se stanete firmou, ve které chce každý pracovat. Značka vám pomůže odlišit se. Způsobů, jak ji vylepšit, je spoustu. Je o důvěře, kterou ve vás mají vaši zákazníci, spoluvytváří ji vaši zaměstnanci tím, co o vás říkají. Je to příběh, který vyprávíte na sociálních sítích, úspěchy i potíže, o kterých píšete na blogu. Na značce se podílí vaše aktivita v místě, kde podnikáte. Zkrátka cokoliv, díky čemuž se s vámi lidi mohou ztotožnit a fandit vám. Definujte si proto, v čem jste výjimeční, co je vaše poslání. Zejména ale pamatujte na to, že značka je to, co si o vás myslí vaši zákazníci, vaše okolí. Značka není to, co si o ní myslíte vy.  

Když už jste při náboru zaměstnanců využili své interní zdroje, pracujete na značce, ale zaměstnanci stále chybí, je načase se porozhlédnout kolem. Zařiďte si stánek na veletrhu pracovních příležitostí ve svém městě, informujte se o možné spolupráci se středními a vysokými školami.

Osvědčenou cestou je pak inzerát. Zkuste jej ale sepsat kreativně, jinak než typickou formulí: „Do mladého kolektivu hledáme flexibilního kolegu s chutí učit se.“ Tím nikoho nezaujmete. Buďte autentičtí, otevření, odlište se! Kromě svého webu využijte sociální sítě, pracovní portály, odborný tisk. Zkuste nástěnky v obchodních centrech, inzertní portály jako je Bazos.cz nebo klasické úřady práce, billboardy či třeba místní rádio.

Pokud se ten správný zaměstnanec stále nenašel, možností je najmout si agentury. Na výběr máte agentury, které vám pošlou své zaměstnance přímo do firmy, nebo takové, které si vezmou vyhledání vašeho zaměstnance na starost. Některé dokonce nabízejí službu, v rámci níž napřímo kontaktují vytipované zaměstnance u konkurence a ty se snaží přetáhnout ke svému klientovi. Třeba právě k vám.

Nalezení a udržení těch správných zaměstnanců je zkrátka práce sama o sobě. Doufáme, že se vám to i s pomocí výše uvedených tipů bude o trochu lépe dařit. Držíme vám palce.

Hledáme dřevorády. Nejste to náhodou vy?
Přidejte se k nám.
Chci zjistit více informací
Používáme technologie, jako jsou soubory cookie, abychom mohli přizpůsobovat obsah a reklamy, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat provoz na webu. Informace o vašem používání webu také sdílíme s našimi důvěryhodnými partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýz.
Rozumím Více informací