Jak vystoupit z davu? Opřete se o silný brand.

Značka = tučná suma zdobící visačku na novém kusu oblečení, duhové logo nebo tři pruhy? Ne tak docela. Není totiž značka jako značka a hlavně – ne každá značka se stane brandem. Čeština s tímhle drobným rozdílem nepočítala, ale vy byste měli. Jaké zázraky se začnou dít, když svoje podnikání začnete stavět na silném brandu?

Před minimalisticky bílými obchody s nakousnutým jablkem se tvoří nekonečná fronta a napětí roste – zbývá několik hodin do odhalení nové řady iPhonu. Lidé si šuškají, plní natěšeně diskuzní fóra a s radostí sypou z peněženek mnohem víc, než kdyby se rozhodli pro telefon jiného výrobce.

Ať už je to společnost Apple, oblíbené řeznictví nebo značka sportovního oblečení, na kterou nedáme dopustit, všichni máme důvody, kvůli kterým se ke svým oblíbencům vracíme. A vedle toho máme také spoustu „bezejmenných“ produktů, ke kterým si takový vztah nikdy nevytvoříme. Proč v nás takové pocity některé značky vyvolávají a jiné ne? Ano, ten rozdíl se jmenuje brand.

Budování značky – dřina, co nikdy nekončí

O tom, co je to značka a jak ji budovat, bylo řečeno a sepsáno mnoho. Nejčastěji o ní uslyšíte ve spojitosti s marketingem, ale ve skutečnosti značka tenhle obor široce přesahuje. Co to ta značka tedy je? Kdekomu se hned na první dobrou vybaví logo. To je ale jen jeden dílek puzzle a s ním nic nepostavíte. Značku reprezentuje všechno, co se děje pod střechou vaší firmy, a všechny způsoby, jakým to ukazujete ven.

Kromě vizuálního ztvárnění a hmatatelného produktu nebo služby je to veškerý servis okolo, to, jak se u vás v kanceláři budou zákazníci cítit, jestli jim vykáte či tykáte v newsletteru, váš postoj ke krizové situaci, fotky, které vyšlete na Facebook, nebo třeba to, jak srdečně stisknete obchodním partnerům ruku. Vším, co jménem značky uděláte, skládáte kompletní obrázek o vaší identitě, a záleží jen na vás, do jakých barev ho začnete ladit.

Brand nad zlato – jaké výhody vám přinese?

1. Ukažte, co jste zač, a zazáříte

Jestli si máte být ve svém podnikání něčím stoprocentně jisti, jsou to odpovědi na tři otázky:

  • Co prodáváte? (Tedy, jakou hodnotu nabízíte zákazníkovi? Pozor, hodnota musí uspokojovat konkrétní zákazníkovu potřebu – znáte ji?)
  • Komu? (Pro koho to celé děláte? Kdo jsou vaši zákazníci?)
  • Proč by si to lidé měli koupit zrovna od vás? (V čem jste jedineční?)

Zní to banálně, ale pokud v některé z odpovědí tápete, udělejte si co nejrychleji jasno.

Především třetí otázka je pro systematické budování značky naprosto klíčová - zaměřte se na nejdůležitější prvky, které jsou pro vás specifické a které vás bezpečně dokážou odlišit od konkurence. Proč jsou vaše zahradní lehátka lepší než z obchodu vedle?

Definujte si, v čem spočívá vaše síla, tedy proč zrovna vám mají zákazníci věřit – je to složení produktu, unikátní technologie nebo třeba spolehlivost podložená vyjádřením nějaké osobnosti? A ujistěte se také, že jste v něčem lepší – garantujete výrazně vyšší kvalitu? Je vaše výroba šetrná k životnímu prostředí? Nabízíte dokonalý servis? Je kultura vaší firmy jedinečná?

2. Zjednodušte lidem rozhodování

Přichází čas na rohlíky. Představte si moment, kdy se vyhnete supermarketu na rohu a radši si trochu zajdete k panu Preclíkovi o tři ulice dál. Proč to uděláte? Protože víte, že spolehlivě nejkřupavější rohlíky dostanete právě tam a navíc vám je naservírují s úsměvem a třeba v pytlíku z recyklovaného papíru – a to přece chcete, tak proč byste chodili jinam?

Když má být u nedělní snídaně nejlepší pečivo, nebudete riskovat a radši vsadíte na jistotu. Ušetření času a energie při shánění jiné lepší alternativy je pro většinu lidí silnou přidanou hodnotou – i za cenu toho, že si za kvalitu připlatí.

3. Vychovejte si spokojené zákazníky

Silná značka evokuje očekávání a hlavně – dokáže je naplňovat. V tom pekařství už jste párkrát byli, vždycky jste odcházeli s tím, pro co jste přišli, a navíc spokojení? Dobrá práce! Majitelé pekařství se mohou poplácat po zádech – právě si svou spolehlivostí a opakovanou kvalitou získali vaše srdce a s ním i záruku, že přijdete znovu. V době, kdy je trh přesycený, konkurence vysoká a síla marketingových sdělení rapidně slábne, je pro firmu právě loajalita zákazníků to nejcennější.

4. Dělejte jim radost, aby to řekli dál

Marketingový guru Seth Godin rád říká firmám: „Nikoho nezajímáte.“ Zní to možná krutě, ale je dobré si to připustit. Když si lidé koupí váš výrobek, nedělají to pro vás, ale pro sebe. Když o vás řeknou dalším, je to proto, že jim udělá dobře možnost podělit se o pozitivní zážitek. Když nasdílí vaši kampaň na Facebooku, dobře si rozmysleli proč – to, co o svých tužbách prozradí ostatním, přispívá k budování ideálního obrazu jejich osobnosti. Tvoří si tím svou vlastní image. Všichni to děláme.

Ne nadarmo se všude dočtete, že zákazník je na prvním místě, a je to tak – zákazník je totiž ten, kdo rozhoduje o vašem úspěchu či neúspěchu. Pokud se dokážete vžít do jeho kůže, pak budete jasně vědět, jakou výbavu v novém autě nejvíc ocení, které lahůdky ve vaší kavárně mu přinesou největší požitek, nebo v jakých botách by rád vyrazil na dovolenou.

5.  Staňte se součástí jejich životů

Cílem brandingu je vybudovat a udržet dlouhodobý vztah mezi zákazníkem a značkou – tedy vámi. Silný brand vyvolá asociace v myslích zákazníků, navodí atmosféru, perfektně padne k životnímu stylu. Ty nejsilnější značky způsobí mravenčení v břiše, zvednou vlnu adrenalinu, nebo naopak rozlijí po těle klid.

Skvělá zpráva na závěr - lidé tohle touží zažívat opakovaně, chtějí se značkami ztotožnit. Ukažte jim, že si mají zamilovat právě tu vaši!

Článek o brandingu pro vás sepsala Karolína Kratochvílová z Nadace Neziskovky.cz.

 

Hledáme dřevorády. Nejste to náhodou vy?
Přidejte se k nám.
Chci zjistit více informací
Používáme technologie, jako jsou soubory cookie, abychom mohli přizpůsobovat obsah a reklamy, poskytovat funkce sociálních médií a analyzovat provoz na webu. Informace o vašem používání webu také sdílíme s našimi důvěryhodnými partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýz.
Rozumím Více informací